čtvrtek 21. ledna 2016

O nakladatelství CooBoo: Snažíme se vybírat knihy takové, jaké bychom rádi četli, říká šéfredaktorka nakladatelství

Logo nakladatelství CooBoo. Zdroj: cooboo.cz



  • Co je to young adult literatura?

    Young adult literatura, nebo také literatura pro mládež je pro dospívající čtenáře mezi dětstvím a dospělostí. Knihy byly dříve určené především adolescentům od zhruba třinácti do osmnácti let, ale v poslední době autoři začínají cílit i na čtenáře až do věku 25 let. Náměty a zápletky se zpravidla točí kolem dospívání a zážitků s tím spojených - např. první sex, vztahy, experimenty s lehkými drogami, alkoholem, snaha patřit do nějaké party, rodinné problémy a životní traumata.
Nakladatelství  CooBoo vzniklo v roce 2009 jako mladší sourozenec tradičního a velkého nakladatelství Albatros. Specializuje se na knihy pro mládež a pro mladé dospělé, vydává tedy především takzvaný žánr young adult literatury. Jde především o fantasy knihy, dystopické romány, romantické příběhy, anebo i komiksy či životopisy slavných osobností. Šéfredaktorka Tereza Pecáková říká, že jejich hlavním cílem je to, aby vydávali knihy, které by si sami chtěli přečíst a byli v kontaktu se svými čtenáři - prostřednictvím facebookových stránek či na různých akcích.

CooBoo je jedno z nejpopulárnějších nakladatelství pro mladé dospělé - tedy věkovou kategorii od dvanácti do pětadvaceti lety. Mezi jejich nejznámější tituly patří Deník malého poseroutky, série Divergence a SelekceMonster HighDestrukční deník, Rudá jako rubín anebo i hororové příběhy od Darrena Shana nebo životopisy hudebníků Justin Bieber či One Direction. Jde především o překlady známých světových bestsellerů, ale také o pár knih z české knižní scény, jako Erilian od Terezy Janišové či Já, Jůtuber. 

CooBoo je zkratkou cool books 


Název CooBoo  vznikl ze spojení dvou slov – cool a books. Toto nakladatelství vzniklo jako mladší sourozenec tradičního Albatrosu, původně mělo vydávat knížky, které jsou pro větší masy, než je tradiční a kvalitní Albatros. Tedy různé komiksy, životopisy a podobně. Postupem času jsme se na základě celosvětových trendů posunuli především k vydávání „young adult“ literatury," popisuje vznik nakladatelství šéfredaktorka Tereza Pecáková, která byla u zrodu nakladatelství už v roce 2009 a šéfredaktorkou se stala před třemi roky. „Snažíme se vybírat knihy takové, jaké bychom rádi četli. Literatura pro mladé nás baví a rádi ji čteme i mimo pracovní dobu," vypráví Pecáková o této malé redakci, kde má jen dva podřízené - Barboru Doležalovou a Michala Kolezsara. 

Přímý kontakt se čtenáři je pro ně nejdůležitější

Toto mladé nakladatelství je mezi čtenáři populární díky otevřenému přístupem ke svým čtenářům – redaktoři si sami vedou redakční facebookové stránky, popisují na blogu každodenní zážitky. Hlavně ale organizují soutěže a akce. Například různé předpremiéry zfilmovaných knih, křty nových titulů, srazy bloggerů a milovníků knih a každoroční workshopy na veletrhu Svět knihy v pražských Holešovicích. „Snažíme se být čtenářům trochu blíže než ostatní nakladatelství, protože víme, že nad přímý kontakt není. Navíc konkrétní knihy známe mnohem lépe než lidé z marketingového oddělení, takže nám přijde logické, že styk se sociálními sítěmi a s bloggery děláme hlavně my,“ říká Pecáková.

 To, že si vybrali správný přístup, jak nakladatelství vést, je patrné i z počtu odběratelů na facebookových stránkách. Mají přes sedm tisíc odběratelů. „CooBoo je podle mě jeden z důvodů, proč naše generace vůbec ještě čte. Často se mi totiž stává, že si povídám s někým, kdo nikdy na literaturu moc nebyl, ale od CooBoo něco málo přelouskal. Mají zkrátka dobrý moderní přístup a krásné obálky, co lákají ke koupi," uzavírá dvacetiletá knižní bloggerka Madeleine Fehrensová.